کارکرد ضعیف سفارتخانه های ایرانی برای تجارت و بازرگانی

کارکرد ضعیف سفارتخانه های ایرانی برای تجارت و بازرگانی

اگر بخواهیم مشکلات حوزه دیپلماسی اقتصادی و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد را بررسی کنیم  باید بگوییم که  در بحث دیپلماسی اقتصادی بخش‌های مختلفی را در سیاست خارجی پیگیری می شود اما همیشه تمام افرادی که برای این حوزه معرفی می­شوند سیاسی هستند.

هیچ وقت همراه سفرا یک تیم اقتصادی منسجم قرار نمی گیرد که بخواهند به این حوزه ورود پیدا کنند، ضمن اینکه در برخی موارد سفارتخانه‌های ما تنها میزبان مقامات کشور هستند و کاربرد دیگری ندارند.

اتفاق جالبی که در دنیا رخ می‌دهد این است که خود سفارتخانه‌های کشورهای خارجی هیئت‌های تجاری ایرانی را با هیئت‌های تجاری کشور خودشان هماهنگ می‌کنند، این کار در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود. اما در کشور ما بخش خصوصی خود این کارها را انجام می‌دهد و سفارتخانه‌های ایران در این مورد ضعف دارند،
به نظر می رسد باید یکی از وظایف معاون اقتصادی و مشاور اقتصادی که در سفارتخانه‌های ایران حضور دارند این باشد که مطالعات بازار انجام دهند. ما در یک کشور دیگر برای سفارتخانه‌ها هزینه می‌کنیم و در واقع این مراکز یک پایگاه برای کشور ما هستند در نتیجه اگر چنین وظایفی را به‌عهده داشته باشند هزینه‌ها بسیار پایین‌تر خواهد بود.

در بررسی های صورت گرفته  به سفارت خانه ها به‌طور مداوم درگیر کارهای سیاسی هستند. در این بررسی با بیش از 10 سفارتخانه در خارج از ایران ارتباط گرفته شده و جلساتی را برگزار شده اما علی رغم درخواست کمک برخی از تجار کشورهای دیگر برای  خدمات پاسخی دریافت نشده است.

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

طراحی سایت