ضرورت تشکیل کارگروه مطالعات اقتصادی در سفارتخانه‌ها

ضرورت تشکیل کارگروه مطالعات اقتصادی در سفارتخانه‌ها

همانطور که در مطلب کارکرد ضعیف سفارتخانه های ایرانی برای تجارت و بازرگانیاشاره شد یک از مشکلات اصلی در دیپلماسی خارجی ضعف سفارتخانه های ایران برای فعالیت های اقتصادی است براین اساس در این مطلب به راه حلی کوتاه در این حوزه می پردازیم:

تشکیل کارگروه های مطالعات اقتصادی

آنچه لازم است  تشکیل تیم اقتصادی در سفارتخانه‌ها است، به نحوی که این تیم‌ها بازار و نیاز کشورهای هدف را بسنجند و اطلاعات را به ایران انتقال دهند به این ترتیب مشخص می‌شود که در کدام حوزه‌ها امکان فعالیت وجود دارد.

دیپلماسی اقتصادی تماماً مبتنی بر این است که بازارشناسی، بازاریابی و مطالعات بازار انجام دهیم و به‌نسبت نتیجه این اقدامات برای ارائه محصولات وارد بازارهای صادراتی شویم.

تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان در بازارهای مختلف وجود دارند که می‌توان با این روش آنها را با یکدیگر مرتبط کرد.

انتظار این است که معاون اقتصادی که در سفارتخانه حضور دارد با ایجاد راه حل برای مسائل عمومی حوزه تجارت به فعالان تجاری کمک کند، این کار از طریق کانال‌های مختلف انجام می‌شود. اگر بررسی کنند، متوجه خواهند شد که صنایع مختلف چنین اقداماتی را انجام می‌دهند و راهکارهای آن را می‌دانند.

بحث این است که از بخش خصوصی نیز این حمایت‌ها صورت بگیرد، به این دلیل که از جانب دولت کمکی نمی‌شود، فعالان بخش خصوصی با صرافی‌ها کار می‌کنند و گاهی دچار کلاهبرداری‌های بزرگ و هزینه‌های زیادی در این حوزه می شوند.

بحث اصلی این است که در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف یک کارگروه مطالعات اقتصادی تشکیل دهیم یک سفیر 4 سال سفارت‌خانه را در اختیار خواهد داشت درحالی که این امکان مطالعاتی تنها 6 ماه زمان می‌خواهد، در نتیجه مطالعات باید مشخص شود که کشور مورد نظر کدام کالاها را نیاز دارد و سبک زندگی و فرهنگ استفاده مردم آن کشور چگونه است.

این کارگروه وظیفه دارد ظرفیت‌های اقتصادی کشور هدف را برای ما شرح دهد و از سوی دیگر با تیم اقتصادی که ما در داخل کشور داریم با هماهنگی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص جهت‌گیری ارتباط با آن کشور تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

طراحی سایت